Kdo je můj zákazník a co mu nabízím

Příběh Mariny vás zavede do oblasti marketingu, kdy se zamyslíme nad tím, koho a jak oslovovat při prodeji svých služeb či produktů. Pracovní listy se věnují tvorbě marketingových person a produktu.

Marina je profesionální grafička. V Rusku pracovala pro malou reklamní agenturu a občas se podílela na projektech svých kamarádů a známých. Práce ji bavila a nedovedla si představit život bez kreativní tvorby. Její manžel získal nabídku od mezinárodní firmy sídlící v Praze a po dlouhých debatách se rozhodli přestěhovat. Marina se zpočátku snažila sehnat práci v různých agenturách, ale buď ji odmítali kvůli nízké znalosti českého jazyka nebo jí nevyhovovaly pracovní podmínky. Manžel jí řekl, ať to nevzdává, a zkusí jít na volnou nohu, že po dobrých graficích je v ČR poptávka. Udělala si průzkum trhu i konkurence a zjistila, že je to pravda. A tak se rozhodla, že to zkusí, a začne podnikat. Ze zkušenosti z reklamní agentury věděla, že se bude muset dobře zamyslet nad tím, kdo je její zákazník a potenciální klient. První věc, kterou udělala, bylo sestavení portfolia svých služeb/produktů. Uměla toho hodně, ale rozhodla se věnovat jenom té části, která ji nejvíce bavila – zpracování vizuální identity firem a tvorbě log. Když se dívala na svoji předchozí práci, tak si uvědomila, že jí vždy nejvíce bavilo pracovat s menšími firmami či start-upy a neměla ráda komunikaci s velkými firmami. To, co ji přinášelo nejvíce potěšení, bylo dynamické prostředí a zkoušení nových a originálních přístupů k tvorbě, což se odráželo i v jejím portfoliu. Na základě toho si zkusila vytvořit marketingovou personu svého potenciálního zákazníka. Nebylo to pro ni úplně jednoduché. Chyběla jí řada podstatných informací a důkladná znalost českého prostředí. Byla tady teprve půl roku. Vycházela tak ze svých zkušeností z Ruska a pak poprosila své české přátele, aby jí pomohli dopracovat detaily.  Na základě analýzy jí vyšlo, že by se měla zaměřit především na nově vznikající firmy, které cílí nejen na český, ale i světový trh, a pak by měla oslovovat i ruské firmy a klienty mimo ČR.

Jedním z důvodů této volby bylo i to, že potřebovala se svými zákazníky komunikovat v angličtině nebo ruštině, protože její čeština byla ještě slabá. Zároveň její práce tento způsob spolupráce umožňovala. Poté, co měla hotové marketingové persony se pustila do tvorby marketingové strategie, která zahrnovala již konkrétní komunikační kanály a způsoby oslovování potenciálních klientů. Marina věděla, že jí čeká ještě spousta práce, ale už věděla, co musí konkrétně udělat. Zároveň se pustila i do studia českého jazyka. S manželem plánovali se v Praze natrvalo usadit a ráda by do budoucna pracovala více i pro českou klientelu.

Kdo je můj zákazník a co mu nabízím

Slovníček pojmů

Poptávka:

Pakliže se rozhodnete něco prodávat, ať už je to služba (např. masáže, poradenství, šití na zakázku atd) nebo konkrétní produkt (vonná mýdla, ručně šité kabelky, parfémy atd), tak je vždy nutné se ujistit, že je po tomto zboží poptávka – a vy tak budete mít dost zákazníků, kteří u vás budou nakupovat. Většinou produktů a služeb řešíte konkrétní problémy nebo potřeby svých zákazníků, které se mohou měnit v průběhu času. Je možné, že produkty/služby, které šly na odbyt ve vaší zemi původu, nebudou pro českou klientelu zajímavé. Nebo právě naopak narazíte na díru na trhu! 

Produkt/služba:

Na začátku podnikání je potřeba si ujasnit, co přesně je vaším produktem/službou, jaké má základní vlastnosti, jakou potřebu řeší a pro koho je určen/a. Od toho se posléze bude odvíjet celá marketingová strategie. Určitě zvolíte odlišnou strategii pro prodej ručně vyráběných šperků z drahých kovů od krásné ale levné bižuterie, kterou budete dovážet ve velkém z Indie. Každý zmíněný produkt bude vyžadovat jinou marketingovou strategii, protože budete cílit na odlišnou skupinu zákazníků.    

Průzkum trhu a konkurence:

Je velmi obtížné přijít s produktem či službou, která by ještě neexistovala. Proto je potřeba si před vstupem na trh nejen zjistit, zda je po vámi nabízeném produktu/službě poptávka, ale také i to, kdo se prodejem již zabývá, na koho cílí a jaké k tomu volí strategie. Na základě této analýzy a specifikace vašeho konkrétního produktu/služby pak můžete vydefinovat vaši výhodu oproti konkurenci. Možná jí bude cena, možná to bude speciální výhoda, kterou konkurence nenabízí, nebo to bude originálně pojaté řešení jdoucí ruku v ruce s aktuálními trendy. Do módy se např. v poslední době dostaly výrobky, které jsou ekologické, recyklované či recyklovatelné a nezatěžují životní prostředí.  

Marketingová persona:

Marketingová postava je detailní popis fiktivní osoby založený na vašich představách a zkušenostech s klienty. Vychází z předpokladu, že každý produkt má svého typického klienta, kterému je nabízen. Marketingová persona vám pomůže klientu více porozumět a bude se vám snáze vytvářet komunikační strategie. Určitě zvolíte jinou strategii komunikace, když budete chtít oslovit mladého úspěšného podnikatele, a jinou při oslovování samoživitelky, která má hluboko do kapsy. Marketingovou personu si můžete vytvořit pomocí našich pracovních listů.    

Marketingová strategie:

Marketingová strategie se utváří na základě znalosti nabízeného produktu/služby, analýzy trhu a person. Měla by odrážet konkrétní cíle vašeho podnikání a také vaše reálné možnosti – na začátku podnikání si pravděpodobně nebudete moci zaplatit reklamu v celostátním tisku, ale facebooková reklama pro vás bude finančně dostupná. Strategie by neměla být statická, ale měli byste ji pravidelně měnit na základě získaných zkušeností.  

Pracovní listy ke stažení

Zajímavé odkazy a publikace: 

Další příběhy :

Podnikání a podnikatelský plán

Příběh Fatoumatu se věnuje začátkům podnikání i získávání peněz do začátku. V pracovních listech naleznete otázky týkající se motivace pro podnikání a základní vzor pro podnikatelský plán.

Kdo je můj zákazník a co mu nabízím

Příběh Mariny vás zavede do oblasti marketingu, kdy se zamyslíme nad tím, koho a jak oslovovat při prodeji svých služeb či produktů. Pracovní listy se věnují tvorbě marketingových person a produktu.

Propagace a budování brandu

Marija Alejandra buduje svůj vlastní business a vymýšlí strategii, jak se na českém trhu propagovat. Pomocí pracovních listů se můžete zamyslet nad propagací vlastních produktů či služeb.