Propagace a budování brandu
Marija Alejandra buduje svůj vlastní business a vymýšlí strategii, jak se na českém trhu propagovat. Pomocí pracovních listů se můžete zamyslet nad propagací vlastních produktů či služeb.
Maria Alejandra se za mlada od své babičky naučila vyšívat ubrusy, prostírání a povlečení s krásnými tradičními vzory. Po příjezdu do České republiky pracovala jako operátorka call centra v mezinárodní firmě. Na vyšívání neměla skoro vůbec čas a jen občas si vytvořila něco pro radost. Po dvou letech otěhotněla a šla na rodičovskou dovolenou. Už v těhotenství, když nemohla v noci spát, občas vytáhla jehly, nitě a začala šít. Svými výtvory se občas pochlubila na instagramu nebo na facebooku a překvapilo ji, jak pozitivní ohlas získávala. Ve své znovu objevené zálibě pokračovala i po porodu a její instagramová galerie se rychle plnila. Začali se jí ozývat nejdříve známí, ale poté i zcela neznámí lidé, zda jsou produkty na prodej. Příjemně ji to překvapilo a jelikož se jí nechtělo vracet po mateřské zpět do call centra, tak začala přemýšlet o podnikání. Měla svůj produkt, originální styl a věděla, že je o její výrobky zájem a to i za poměrně vysokou cenu, kterou si stanovila. Zbývalo jí jen vymyslet, jak dostat své výrobky k zákazníkům. Propagace pro ni byla španělskou vesnicí, ale začala studovat, navštěvovat semináře i konzultovat s odborníky a postupně začala přicházet na to, co všechno bude potřebovat. Rozhodla se vybudovat svoji značku/brand na svém osobním příběhu – ženy z vesnice v mexických horách, která své umění zdědila od své babičky a ta zase od té svojí. Toto pojetí souviselo i s tím, že každý její kousek byl originál, do kterého vkládala své srdce a proto chtěla, aby její značka byla osobní a lidská. Toto se rozhodla promítnout i do komunikační strategie, ve které se ve facebookových a instagramových postech často odkazovala na své vzpomínky či mexickou mytologii nebo svoje vlastní emoce. Při tvorbě e-shopu zvolila vizuální identitu, která byla hodně barevná, exotická, ale zároveň vyvolávala hřejivý pocit domova.
Způsob komunikace spolu s obrazem tvořil harmonický celek, který ji usnadnil cestu k zákazníkům. Maria Alejandra také pookračovala v prezentaci svých produktů na sociálních sítích. Využívala pro propagaci i prodej jak instagram, tak i své facebookové stránky. Postupně se jí podařilo vybudovat silnou značku, která jí pomohla zajistit dostatek platících zákazníků, kteří ji (spolu s manželovým platem) uchránili od návratu do call centra a umožnili ji flexibilitu potřebnou pro výchovu své dcery.
Slovníček pojmů
Propagace:
Pakliže chcete své produkty či služby dostat směrem k zákazníkovi, tak je potřeba využít nástrojů propagace. Ta využívá široké palety nástrojů a může být jak online tak offline. Mezi offline propagaci patří např. reklama v novinách, letáky ve stránkách, plakáty ale i šeptanda, která vaše dobré jméno roznáší mezi potenciální zákazníky. Mezi online reklamu patří např. propagace na sociálních sítích (placená i neplacená), webové stránky či reklama na nich.
Komunikační strategie:
Vaše produkty jsou určené pro určité spektrum klientů. Je proto důležité si dobře rozmyslet, jak s nimi budete komunikovat. Komunikační strategie zahrnuje jednak kanály propagace (např. sociální sítě, web, letáky atd) tak i způsob, jakým budete s potenciálními zákazníky hovořit, co jim budete říkat, kdy a s jakým cílem. Do komunikační strategie je vhodné zahrnout i sezónnost – před Vánoci budete s lidmi mluvit jinak než před letními prázdninami a možná jim budete nabízet i jiné produkty či služby.
Vizuální identita:
Pakliže vytváříte své webové stránky či letáky, tak je dobré udržovat jednotný vizuální styl, podle kterého klienti poznají, že se jedná o produkt/službu od vás.
Vaše vizuální identita by měla harmonicky ladit s produkty, které nabízíte (i když můžete i provokovat) – pakliže budete např. poskytovat relaxační masáže, tak by váš vizuální styl neměl být agresivní a plný červené barvy, ale naopak by měl vyvolávat na první pohled pocit relaxace a klidu. Vizuální styl většinou definuje grafický manuál, ale stačí i pár základních bodů, kterých se budete držet.
Značka/brand:
Jedním z cílů podnikání může být budování osobní značky a brandu, který vám následně otevírá dveře k dalším zákazníkům a odlišuje od konkurence. Mít dobrou značku znamená, že lidé si vaší práce váží a oceňují vaše produkty. Spolu s pozitivními ohlasy na vaši značku roste následně i její cena. Mezi nejvíce hodnotné značky na světě patří např. Apple, Google či Coca-Cola. Značka se vytváří okolo vašich hodnot i vizuálního a komunikačního stylu.
Sociální sítě:
Sociální sítě jsou jedním ze silných nástrojů marketingu, které můžete využívat k prodeji vašich služeb a produktů. Facebook, Instagram, LinkedIn i další sítě nabízejí možnost propagovat vaši značku a to jak formou bezplatné tak i placené reklamy. Facebook i instagram můžete provázat se svým e-shopem či webovými stránkami. Sítě slouží především k posilování značky a propagaci produktů i myšlenek, které se za jejich tvorbou ukrývají. Např. eshopy prodávající ekologické produkty velmi často na sítích sdílí udržitelné trendy z celého světa a poskytují svým fanouškům rozšiřování obzorů. V případě instagramu, který je zaměřený na vizuální stránku, je potřeba dát pozor na kvalitu a výběr fotografií.
Pracovní listy ke stažení
Zajímavé odkazy a publikace:
Další příběhy :
Podnikání a podnikatelský plán
Příběh Fatoumatu se věnuje začátkům podnikání i získávání peněz do začátku. V pracovních listech naleznete otázky týkající se motivace pro podnikání a základní vzor pro podnikatelský plán.
Kdo je můj zákazník a co mu nabízím
Příběh Mariny vás zavede do oblasti marketingu, kdy se zamyslíme nad tím, koho a jak oslovovat při prodeji svých služeb či produktů. Pracovní listy se věnují tvorbě marketingových person a produktu.